Få bättre kondition snabbt

För att få upp flåset snabbt är det intervallträning som gäller. Här kommer några metoder som garanterat ger resultat på kort tid för motionären.

Intervall på motionscykel

Ett enkelt sätt är att köra intervaller på motionscykel. Efter en uppvärmning på 5 – 10 min, kör man 1 min i maxfart och återhämtar sig i en minut. Under återhämtningen vevar man bara runt pedalerna och låter mjölksyran lämna benen. Tjugo minuter är ett bra mål med denna träning. Den stora fördelen med en motionscykel är att träningen tar förhållandevis lite plats och går att utföra med enkelhet inomhus.

Intervall med löpning

Att springa är ett av de bästa sätten att bli uthålligare och öka syreupptagningsförmågan. Ett intervallupplägg kan bestå av 3 min hård löpning följt av 3 min jogg. Totalt bör man springa i 15-20 min. Intervaller kan förstås se väldigt olika ut. Därför kan det vara bra att prova olika hastigheter och distanser. Även mängden vila mellan intervallerna kan man prova att ändra emellanåt.

Blandad träning

Att blanda olika träningsformer kan ge en rejäl boost för den allmänna konditionsnivån. Att styrketräna och kombinera detta i en cirkelträning med rodd kan vara ett exempel. Andra övningar som armhävningar kombinerat med upphopp ger också det ett bra flås. Tränar man på gym och önskar ett varierat upplägg går det bra att alternera mellan 5 min motionscykel, 5 min löpband, 5 min rodd. Vilar man ett par minuter mellan varje station, kan man på detta sätt få ihop totalt 15 minuter av intervallträning.

Rekommenderade artiklar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.